Ballongflygningens historia

Att flyga ballong kan ge en otrolig frihetskänsla! Ballongflygningens historia börjar redan år 1785 då ballongtypen rozière utvecklades, vilket var en variant av gasballongen. Ballongen kan flyga tack vare att den tack vare gasen blir lättare än själva luften som omger den. Det finns två huvudtyper av ballonger, dels varmluftsballongen och dels gasballongen. De franska bröderna Joseph-Michel och Jacques-Étienne Montgolfier lyckades skriva historia när de på 1780-talet för första gången fick en ballong att lyfta. De var söner till en rik pappersframställare i staden Annonay och använde sig av just papper i ballongerna. De trodde att detta lätta material enkelt skulle lyfta från marken och stiga upp över världen.

Bröderna förstod snart att det inte var pappret utan att det var den varma luften som gjorde att ballongen kunde lyfta och flyga. De experimenterade med olika material och började snart att använda sig av tyg. De gjorde även upptäckten att ju större ballongen var desto längre kunde den hålla sig uppe i luften. I ballongflygningens tidigaste historia sände man upp tomma ballonger, det ansågs inte säkert att en människa skulle flyga. Men när bröderna lyckades med bedriften att hålla en ballong i luften i tio minuter tyckte de att det var dags att fylla ballongkorgen med människor. Först provade man dock med en liten grupp djur.

Historia om ballongflygning bjuder på spänning

Historia över ballongflygningens utveckling

Det var en anka, en tupp och ett får som ingick i den lilla grupp som fick premiärflyga en ballong. Massvis av folk hade samlats på torget i Versailles för att se den åtta minuter långa flygningen. Alla djuren överlevde utan skador och nu var det äntligen dags att släppa ombord människor. Det var två adelsmän vid kung Ludvig XVI hov som blev försökspersoner och således en del av ballongflygningens historia. De flög i 25 minuter innan de tvingades nödlanda för att ballongen brann. Därefter har mycket hänt och under 1800-talet utvecklades varmluftsballongerna som fortfarande idag i stort sett används i sin ursprungliga formgivning.